In de kantine van De Witte Schare zijn Marco Jans, Mathieu Vissers, Carlo de Groot en Frenk Lamers aangeschoven. De wijd openstaande deuren en bijbehorende tocht zijn een gevolg van een maatregel annex advies van de overheid, maar de locatie typeert de situatie waarin we zitten. Veel dingen kunnen op het moment van schrijven niet, alleen op de sportclubs is gelukkig (weer) genoeg beweging. Het viertal aan tafel is onderdeel van de sponsorcommissies van hun verenigingen de Witte Schare en DAW Schaijk. Dit houdt in dat zij verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen met de vele sponsoren die hun verenigingen hebben. Over de telefoon is Martien Siebers aangehaakt. Hij is verantwoordelijk voor de PR bij Le Jeteur, dat ondanks de mooie opening van hun nieuwe complex eveneens een lastig jaar kende. De sponsorcommissies zijn wellicht een onderschatte factor, daar waar hun clubs met gezamenlijk bijna 2000 leden voor een groot deel kunnen voortbestaan dankzij de inkomsten van deze sponsoren. Zeker in het afgelopen jaar, waarin het financieel enorm moeilijk was voor veel sportclubs, was het aanblijven van sponsoren voor de clubs van levensbelang. “De sponsors zijn voornamelijk lokale ondernemers, die net zoals de verenigingen enorm veel voor hun kiezen hebben gehad”, zegt Marco. Juist om deze reden vindt het vijftal het enorm bijzonder dat er nauwelijks iemand is afgehaakt. “Daar willen wij als clubs graag iets voor terug doen.”
Trouw
Daarom roepen de verenigingen als dank voor de steun op om de lokale ondernemers te blijven steunen, ook nu het einde langzaam maar zeker in zicht komt. “Met De Witte Schare hebben wij in deze moeilijke periode zelfs groei doorgemaakt, dan is het extra fijn dat we de leden kunnen blijven voorzien in de sportbehoefte. Daar hebben we de sponsoren zeker voor nodig.” zegt Mathieu. Waar tennis en padel wat beter uit te oefenen was binnen coronamaatregelen was het bij DAW het afgelopen jaar voornamelijk de jeugd die gewoon heeft kunnen doortrainen. Daarom besloot de club om de seniorenleden te compenseren in de contributie. Ook dit had niet gekund wanneer sponsoren zouden afhaken, wat dus nauwelijks gebeurde. ”Dat we compenseren komt doordat wij als club bereid zijn om mee te denken in betalingsmogelijkheden, maar vooral omdat de sponsoren enorm trouw zijn”, zegt Carlo. Hij benadrukt dat bij DAW het beleid gericht is op het binden van lokale ondernemers, waarbij Marco en Mathieu zich volledig aansluiten. “Wij hebben als vereniging in de loop der jaren talloze aanbiedingen gehad van landelijke partijen. Echter binden wij ons liever aan lokale sponsoren. In een situatie als deze blijkt dat het zich dubbel en dwars terugbetaald.” Ook Martien sluit zich bij deze woorden aan en is dolgelukkig met de sponsoren van Le Jeteur. “We zijn zeer erkentelijk dat lokale bedrijven ondanks deze moeilijke periode toch zijn aangebleven als bordsponsor.”
Alles binnen handbereik
Waar elders in de regio verenigingen spaaracties bij firma’s als Bol.com en Coolblue opzetten om de eindjes aan elkaar te knopen hebben de Schaijkse verenigingen voldoende inkomsten door hun vaste sponsorbestand. Bovendien zouden dit soort acties ook in geval van nood geen optie zijn voor de Schaijkse verenigingen. “Wij zijn niet heel erg happig op dat soort acties, omdat je daarmee eigen sponsoren in de weg zit”, klinkt instemmend over tafel. “Natuurlijk is iets bestellen bij Bol.com zo nu en dan onvermijdelijk, maar in een dorp als Schaijk kun je vrijwel alle benodigdheden nog in de winkels halen. Dat willen wij onze leden, en eigenlijk heel Schaijk, nog eens extra op het hart drukken.” zegt Mathieu. De verenigingen zelf kopen eveneens zoveel mogelijk lokaal in volgens Martien. “Zo zijn alle producten in de ontvangstruimte van Le Jeteur lokaal ingekocht, net zoals de schoonmaakartikelen die we gebruiken.” Naast de loyaliteit aan eigen sponsoren noemt Frenk duurzaamheid als een positieve bijkomstigheid van lokaal inkopen. “Hoewel het voor mensen misschien niet direct het voornaamste motief is om lokaal te gaan kopen is het duurzame aspect zeker een mooie bijkomstigheid.”
Al met al is het duidelijk dat de verenigingen dolgelukkig zijn met hun sponsoren, en natuurlijk ook met hun eigen leden. Het een zou niet bestaan zonder het ander, daarom is het belangrijk is dat we elkaar blijven steunen in Schaijk. Daarmee help je niet alleen de lokale ondernemer, maar dus ook de verenigingen!